Huisstijl, logo’s en branding: onze tips!

door | 31 maart 2024 | Brand Design, Huisstijl, Logo

Touch of Gold Marketing - Branding

Branding is een cruciaal aspect van marketing dat vaak wordt onderschat. Het gaat verder dan alleen het creëren van een logo en het kiezen van een kleurenschema. Het omvat de positionering van jouw merk, wat het uniek maakt en waarom consumenten erop vertrouwen. Super belangrijk dus! Laten we daarom eens dieper ingaan op wat branding eigenlijk inhoudt en waarom het zo belangrijk is.

Wat is branding?

Definitie van branding

Branding is het proces van het creëren van een unieke identiteit en reputatie voor een product, dienst of bedrijf. Het omvat alle elementen die bijdragen aan hoe een merk wordt “ingeschat” of ervaren door je publiek, waaronder het logo, de visuele identiteit, de boodschap en de beleving/ervaring die je biedt.

Belang van branding

Een sterke branding is essentieel omdat het je helpt bij het opbouwen van een gevoel van vertrouwen, vertrouwdheid en loyaliteit bij je publiek. Het stelt een merk in staat om zich te onderscheiden van de concurrentie en een emotionele band met zijn publiek op te bouwen. Door consistente branding gaan klanten je merk sneller herkennen, wat het vertrouwen vergroot en wat dan weer leidt tot een hogere merkwaarde en een grotere kans op succes op lange termijn.

Kracht van een sterke huisstijl

Een huisstijl omvat de visuele elementen van een merk, zoals kleurenschema’s, lettertypes en grafisch ontwerp. Het creëren van een consistente huisstijl zorgt voor herkenbaarheid en professionaliteit. Je kan op die manier een duidelijkere boodschap overbrengen en een blijvende indruk achter te laten bij je publiek.

Een logo is vaak het eerste wat mensen associëren met een merk. Het is het symbool dat de merkidentiteit vertegenwoordigt en waarmee je jouw merk onderscheidt van andere merken. Een professioneel ontworpen logo kan de geloofwaardigheid van een merk vergroten en een positieve (eerste) indruk achterlaten bij potentiële klanten. Een niet zo professioneel ontworpen logo kan daarentegen meteen het omgekeerde effect hebben. Opletten dus als je er zelf mee aan de slag gaat…

Brandingstrategieën

Voor het ontwikkelen van een goeie brandingstrategie moet je het merk, de doelgroep en de markt eerst goed doorgronden. Alles start bij het heel precies definiëren van je missie, de waarden en de identeiteit en persoonlijkheid van het merk. Daarna volgen het bepalen van de juiste kanalen en sterke communicatie om de doelgroep te bereiken. Door consistentie, authenticiteit en innovatie toe te passen, kan een merk een heel sterke positie opbouwen en een blijvende impact realiseren in de markt (ook als je vermoedt dat die al verzadigd is).

Branding en logo-ontwerp zijn dus echt niet alleen esthetische keuzes, maar wel essentiële bouwstenen voor het succes van je merk. Door aandacht te besteden aan deze aspecten en ze strategisch toe te passen, kunnen bedrijven en organisaties een echt onuitwisbare indruk maken en een loyaal klantenbestand opbouwen.

Enkele voorbeelden van sterke merken!

Touch of Gold Marketing - Branding Elina Van Win
Touch of Gold Marketing - Branding The Home Factory
Touch of Gold Marketing - Branding Powr Up

Op zoek naar een partner die je bij je re-branding kan helpen? Neem dan zeker hier een kijkje of boek een vrijblijvend Ontdekkingspgesprek.

Hoe kunnen we helpen?

Samenwerken met ons kan op verschillende manieren en is afhankelijk van jouw vraag, het beschikbare budget en de mate waarin je zelf aan je marketing wil werken binnen jouw organisatie.

Hieronder vind je een overzicht van ons aanbod. Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie.

#01

DYI Marketing

Je stroopt liefst zelf de mouwen op om met je marketing aan het werk te gaan of je hebt op dit ogenblik een beperkt budget ter beschikking? Dan is Marketing Essentials Academy een perfecte oplossing voor jou!

Mix & Match 5 must-have en praktische marketing modules, krijg toegang tot de academy en ga aan het werk. Je stelt ons jouw vragen via WhatsApp en krijgt een persoonlijk begeleidingsmoment waarin je met ons je plannen kan aftoetsen.

Marketing Essentials Academy

5 essentiële marketing modules

Meer info

#02

Samenwerken aan je marketing

Je schakelt liever een marketing expert in om die marketingplannen uit te werken en uit te voeren? Dan starten we vaak met een Marketing Impact Scan om haarfijn te ontdekken waar je noden exact zitten.

Daarna gaan we voor jou aan het werk met bijvoorbeeld: je website, je branding, je communicatiestrategie, strategisch adverteren, … of het opmaken van een volledige marketing blueprint.

(Re)Branding

Vertel het verhaal van je bedrijf, maak een onuitwisbare eerste indruk, blijf plakken.

Meer info

Web Design

Een professionele website die je je marketing- en verkoopstrategie ondersteunt en jouw brand online vertegenwoordigt.

Meer info

Communicatiestrategie

Jouw strategische doelstellingen omgezet in een communicatieplan dat daar helemaal bij aansluit (kanalen, inhoud, formats, …).

Meer info

Advertentiestrategie

Bereik meer potentiële klanten met een strategisch en duurzaam advertentieplan.

Meer info

Marketing Impact Scan

Doelgerichte focus op de missing links tussen je strategie, je marketing en je communicatie.

Meer info

SEO Analyse & Optimalisatie

Wordt gevonden in de zoekresultaten en laat je website al het werk doen.

Meer info
i

Marketing Blueprint

Geen half werk, wél een totaalaanpak van je marketing!

Meer info

#03

Besteed je marketing uit

Wij worden jouw Marketing Sidekick!

Dat is flexibele ondersteuning, op het moment dat jij het nodig hebt, van een top expert in marketing. Van communicatie, grafisch ontwerp, strategisch adverteren, je website onderhouden, e-mail marketing campagnes beheren… Wij doen het allemaal voor jou. Efficiënt, snel en helemaal volgens de regels.

Marketing Sidekick

Flexibele marketing ondersteuning voor jouw organisatie.

Meer info

Pin It on Pinterest

Share This